Práva a povinnosti
Legislativa a vnitřní dokumenty, kterými se pracovníci zařízení v oblasti práv klientů řídí:
- Ústava České republiky
- Všeobecná deklarace lidských práv
- Listina základních práv a svobod
- Občanský zákoník
- Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
- Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách
- Etický kodex pracovníka Domova se zvláštním režimem
- Domácí řád Domova se zvláštním režimem
- Standardy kvality sociálních služeb
- Pravidla pro podávání, evidenci a vyřizování stížností
- Smlouva o poskytnutí služby sociální služby
Základní práva klientů:
- právo na zajištění lékařské péče
- právo na poskytování ošetřovatelské péče na profesionální úrovni
- právo na poskytování přímé obslužné péče na profesionální úrovni a dle míry soběstačnosti a schopnosti sebeobsluhy
- právo na podporu a pomoc v úsilí o sociální začlenění do přirozeného prostředí
- právo na základní sociální poradenství
- právo na svobodné vyjádření svých názorů na poskytované služby, své vůle
- právo si stěžovat bez jakýchkoli negativních důsledků pro stěžovatele
- právo na podporu a pomoc při uspokojování svých potřeb, tužeb a naplňování osobních cílů
- právo na možnost podstoupení přiměřeného rizika, podobně jako je tomu v přirozeném prostředí
- právo mít svého klíčového pracovníka - průvodce pobytem
- právo na individuální, důstojný a respektující přístup pracovníků, ve smyslu vnímání klienta jako jedinečnou, neopakovatelnou osobnost se svou minulostí, svými vzpomínkami, radostmi i bolestmi
- právo na klidné, příjemné prostředí, které bude v co největší míře přizpůsobeno přirozenému domácímu prostředí
- právo na respektování soukromí a intimity ze strany zaměstnanců
- právo na svobodný pohyb, stejně jako v přirozeném prostředí.
Povinnosti klientů
Při jejich formulování zařízení vychází zejména z těchto dokumentů:
- Občanský zákoník
- Smlouva o poskytnutí služby sociální péče
- Domácí řád Domova se zvláštním režimem
Základní povinnosti klientů:
- podrobit se vstupní lékařské prohlídce a očkování dle platné legislativy
- nepoškozovat majetek zařízení
- doložit poskytovateli doklad o výši příjmů pro potřeby stanovení úhrady
- úhradu za ubytování, služby, stravu a péči hradit ve sjednané výši a termínu
- neporušovat zásady občanského soužití
- hradit telekomunikační poplatky za přístroje ve vlastním užívání
- hradit doplatky za léky a zdravotnické prostředky
- kouřit pouze ve vyhrazených prostorách
- uhradit případnou škodu, jimi způsobenou, a to v rozsahu, stanoveném občanským zákoníkem ve znění pozdějších předpisů
- dodržovat zásady osobní hygieny a udržovat pořádek v užívaných prostorách zařízení, pokud to dovoluje jejich zdravotní stav.
Ochrana práv uživatelů
Při poskytování sociálních služeb všichni pracovníci Domova postupují tak, aby nedošlo k porušení Listiny základních lidských práv a svobod a dalších platných obecně závazných norem a pravidel občanského soužití.
Zdrojem níže jmenovaných práv jsou Listina základních práv a svobod, Charta práv a svobod seniorů, Ústava ČR.
Pracovníci Domova se zvláštním režimem berou náležitý ohled na práva klientů a postupují podle těchto zásad:
- zajišťují, že s uživateli nebude po fyzické ani psychické stránce nakládáno nelidským nebo ponižujícím způsobem
- neomezují svobodu svědomí, myšlení a náboženství a usnadňují zapojení klientů do veřejného dění a zvolených aktivit, náboženských i ostatních
- neomezují svobodu vyjadřování, tedy právo na stížnosti, na vlastní názory a na přijímání a sdělování informací a myšlenek, obzvláště těch, které se týkají osobní péče a léčby
- uchovávají právo na svobodu včetně spolupodílení se na péči a léčbě
- poskytují uživatelům informace a odpovídajícím způsobem je povzbuzují a pomáhají jim uplatňovat jejich práva
- zabezpečují jednotlivá práva, aniž by přitom docházelo k diskriminaci na jakémkoli základě (pohlaví, věk, rasa, barva pleti, jazyk, náboženství, politické či jiné názory).
Řešení při porušování práv
Při nástupu do zaměstnání je zaměstnanec seznámen se všemi předpisy a směrnicemi, které se týkají jeho činnosti i vztahu k uživatelům služby (vztah k uživatelům DZR upravují zejména etické kodexy sociálních pracovníků a zdravotníků).
Při zjištění porušení práv uživatele zaměstnancem (kontrolou nadřízeného, při řešení stížnosti), je toto porušení řešeno se zaměstnancem osobním pohovorem, podle závažnosti i písemným napomenutím pro porušení povinností vyplývajících z právních předpisů, které se vztahují k vykonávané práci a snížením popř. odebráním osobního příplatku.
Zaměstnanec je vždy vyzván k odstranění neuspokojivých pracovních výsledků.
Při opakovaném porušení práv uživatelů je se zaměstnancem ukončen pracovní poměr (opakované porušení pracovních povinností - dle zákoníku práce).
Uživatelé i zaměstnanci si mají možnost stěžovat, pravidla pro podávání stížností jsou vyvěšena ve společenských prostorách v písemném provedení. Směrnice pro podávání stížností je k dispozici i ve zkrácené, výstižné formě s větším písmem.
Celý standard na práva a povinnosti je dostupný všem zájemcům, klientům, návštěvám a pracovníkům domova v Domě klidného stáří, spol. s r.o., na místech k tomu vymezených.
Sociální služba je poskytována za finanční podpory Karlovarského kraje